O významu výživy a jejím vlivu na zdraví snad v současné době již nikdo nepochybuje. Naše výživa se mění stejně, jako se mění ostatní podmínky našeho života (druh zaměstnání, způsob odpočinku i využívání volného času). Také výživa Liz Hurleyové se v posledních několika letech zásadně změnila. Porovnáme-li její současné stravování s tím, co jedla před deseti lety, překvapí nás mnohé změny. Její jídelníček dnes neobsahuje žádné minutky a pizzu, kterou kdysi milovala, ale připomíná spíše zdravou dietu. Tato anglická herečka si nechává dovážet potraviny jedině z farmářských zdrojů. Od bylinek, zeleniny a ovoce přes mléko až po maso a ryby. Dostatek kvalitních surovin ale automaticky neznamená správnou životosprávu, popřípadě že přispějete k tomu, aby se vaše poškozené zdraví zlepšilo.

Hlídá si množství na talíři

Základním ukazatelem hodnocení výživy je podle Liz Hurleyové hledisko kvantitativní, tzn. jaké množství potraviny spotřebujeme. Hvězda filmu Smlouva s ďáblem si hlídá především spotřebu tuků, a to nejen tuk čistý, ale také ten, který je obsažený v mase, mléčných výrobcích, vejcích a v pečivu. Do svého jídelníčku proto zařadila jen výrobky s nízkým obsahem tuku. Jde hlavně o telecí a kuřecí maso, čočku, jogurt, tvrdý tvaroh, brambory a vaječný bílek.

 „Můj jídelníček zahrnuje chutné pokrmy, které jsou ale zároveň v souladu se zásadami správné výživy, odpovídají mému způsobu života a pracovnímu nasazení,“ prozradila Hurleyová. Pravidelnou součástí jejího menu je příloha v podobě zeleniny či ovoce. A pokud ten den sportuje, dopřeje si svačiny a přesnídávky v luštěninové podobě. Chutná jí třeba sója a fazole, které jsou plné cenných složek s velkou sytostí. Mají navíc vysoký obsah vlákniny.

Je polévková

Polévky na různý způsob se v domácnosti Liz Hurleyové staly stálou součástí oběda. Ty, které jsou doplněné o brambory nebo maso, si nechává jako hlavní chod večeře. Herečka si pochvaluje, že jí tak zajišťují pravidelný zdroj tekutin a zároveň mají ideální energetickou hodnotu. Nejvíce si oblíbila polévky zeleninové, luštěninové a vývary. Pro nás méně známé, ale podle Liz velmi chutné, jsou také polévky ovocné. Hodí se i v zimních měsících, kdy při jejich přípravě můžete použít i šťávu z kompotů. Chuť polévky pak můžete vylepšit i hoblinami kokosu, který obsahuje velké množství železa.

Pokud se do svého denního programu rozhodnete zasáhnout Lizinou dietou, určitě budete spokojení. Ona sama tímto způsobem shodila postupně 10 kilogramů za 6 měsíců a vůbec se prý necítí hladová nebo slabá. Dokonce si prý pravidelně dopřává i zmrzlinu či čokoládu, ale samozřejmě v malém množství.

RECEPT: Vaříme s Liz Hurleyovou čočkovou polévku s celerovým pyré
Ingredience: 4 lžíce olivového oleje, 1 pórek nakrájený na tenká kolečka, 1 velká mrkev nakrájená na kostičky, 1 nakrájený řapík celeru, 1 prolisovaný stroužek česneku, 1 lžička španělské sladké papriky, 1,5 litru kuřecího vývaru, 180 g zelené čočky puy, 2 lžíce suchého červeného vína, mořská sůl a mletý černý pepř, nasekaná pažitka na ozdobu, 500 g celeru, 570 ml nízkotučného mléka, muškátový oříšek
Postup: V hrnci rozehřejeme olej, přidáme pórek, mrkev a řapíkatý celer, zamícháme a opékáme na středně silném ohni, dokud zelenina nezačne měknout. Vmícháme česnek a papriku a zahříváme asi minutu, potom přidáme 1 l vývaru a přivedeme k varu. Do tekutiny vysypeme čočku a vše vaříme cca 40 minut. Polévku necháme 10 minut chladnout a rozmixujeme. Pak vmícháme víno a zahřejeme. Podle potřeby přilijeme vývar a ochutíme solí a pepřem. Celerové pyré: celer nakrájíme na kostičky, dáme do rendlíku, přilijeme mléko a přivedeme k varu. Hrnec částečně přiklopíme, celer uvaříme doměkka. Poté ho rozmixujeme a ochutíme solí, pepřem a muškátovým oříškem. Polévku rozdělíme do talířů, ozdobíme celerovým pyré a pažitkou.

 



Autor: Soňa Puchmertlová | Fotografie: thinkstock.com, ČTK