Dýně se na pevno usadila v hereččině jídelníčku. Její nejoblíbenější úprava je bezesporu polévka. Má ji ráda v různých formách od efektivních kulinářských kreací až po jednoduché pyré. Její chuť si Jennifer Bealsová zamilovala a zároveň se stala nepostradatelnou součástí její podzimní diety. Od září do listopadu si ji dává třikrát týdně k obědu, především kvůli její výživové hodnotě.

Je totiž bohatá na životně důležité antioxidanty a vitaminy, například provitamin A a karoten. Najdeme v ní i hodně vitaminů skupiny B, například foláty, niacin a pyridoxin. Z minerálních látek jsou důležitá stopová množství mědi, vápníku, draslíku a fosforu. Skvělým zdrojem benefitů jsou i dýňová semínka, která obsahují vlákninu, nenasycené mastné kyseliny, proteiny, železo, selen a zinek. Navíc neobsahuje vůbec žádný cholesterol.

Nezapomíná na vitaminové bomby

Protože podzimní sezona nabízí opravdu pohádkové dary v podobě drobného ovoce, jako například rakytníku, bezinek, šípků a ostružin, naordinovala si Jennifer do svého hubnoucího programu i tyto užitečné vitaminové bomby. K snídani si pravidelně dává dietní toust se šípkovou pomazánkou, která obsahuje i slupky těchto plodů. Je v ní mnoho vitaminu C a lehce se tráví. Jako přesnídávku si oblíbila rakytníkové pyré - jde o nízkotučný tvaroh se šťávou z červenooranžových plodů, ke kterému přidává místo cukru med. Jedna dávka doplní vitaminy B, C, E a K. Místo dezertů pak volí nejčastěji ostružinový pudink, který ji prý chrání před nepříznivými vlivy v ovzduší a obsahuje i antokyanidy a stopy éterických olejů.

K večeři zajde na salát

Kromě čerstvých plodin si Bealsová dává různé teplé saláty, které fungují jako ideální tečka na závěr dne. V salátech kombinuje ovoce a zeleninu i různé chutě, včetně příjemně nasládlých se slanými i pikantními. Na jejím stole se tak nejčastěji objevuje například cizrnový salát s rajčaty a koriandrem či čočkový salát s hruškami a modrým sýrem.

Na luštěniny nedá hvězda filmu Flashdance dopustit. Mají vysoký obsah vlákniny, minerálních látek, bílkovin i vitaminů. Má ráda zvlášť cizrnu, zvanou také španělský hrách. Je prý velmi sytá, křehká a s příjemně oříškovou chutí. K salátům pak používá různé druhy octa, které jim dodají zajímavé chuťové odstíny. Třeba jablečný je podle Jennifer velmi jemný a ovocitý, španělský sherry ocet je zase výrazný a hustý, podobně jako balzamikový ocet, který si zase nejraději dává na rajčata.

RECEPT: Vaříme s Jennifer Bealsovou pečenou dýni s rukolou a fetou
Ingredience (4 porce): 500 g máslové dýně, 1 balení rukoly, 250 g sýra feta, hrst dýňových semínek, olivový olej na opékaní a zakápnutí, sůl, pepř, med, střik jablečného octa a muškátový oříšek na ochucení
Postup: Dýni rozkrojte na čtvrtiny a vykrojte část se semínky. Dýni pak rozkrojte ještě na plátky, položte do pekáčku, posypte solí, pepřem, muškátovým oříškem a zakapejte medem a olivovým olejem. Pečte asi 40 minut. V míse promíchejte lístky rukoly, rozdrobený sýr a dýňová semínka. Podle potřeby osolte a rozdělte na talíře. Navrch položte řez dýně a vše ještě zakápněte olivovým olejem a jablečným octem.

 



Autor: Soňa Puchmertlová | Fotografie: thinkstock.com, ČTK