Petře, zrovna připravujete krůtí specialitu na červeném víně. Dá se mluvit o dietním pokrmu?

„Určitě. Celý pokrm obsahuje jen jednu lžičku oleje a žádný cukr, takže je vhodný jak pro lidi, kteří dodržují jídelníček na redukci váhy, tak i pro ty nejnáročnější gurmány, kteří si potrpí na kvalitní gastronomii. Jídlo se skládá z krůtího masa, které orestujete na cibulce a podusíte, pak přilijete trošku červeného vína, přidáPetr Havlíček te papriku, nasekaná rajčata a hřebíček. Jako přílohu jsem vybral rýži.“

Nejčastěji se objevujete v pořadu »Jste to, co jíte«, kde pomáháte lidem s udržením a získáváním štíhlé linie. Jaké jsou jejich nejčastější problémy?

„Nejzákladnější problém, který má převážná většina lidí, a to nejen v našem pořadu, je v nedostatku pohybu. Převážná většina z nich vytlačila sport ze svého života a svou váhu řeší jen striktním omezováním, což je z mého pohledu cesta do pekel. Tělo nemá na co reagovat, proto všem doporučuji, aby tohle zvážili. Zdravá životospráva není jen o vypreparování velkého množství potravin, ale i o dostatečném množství pohybu. To je tedy hlavní kámen úrazu.“

Jak je možné člověka naladit, aby se rozhodl svůj životní styl změnit?

„Lidé by měli pochopit, že pohyb je něco, co nám bylo geneticky dáno. Vždyť se tím přece člověk vyvíjel už od pravěku. Bohužel v posledních 30 až 40 letech se sport upozadil a mizí i každodenní pohyb z práce do práce, protože skoro všichni už jezdí autem nebo hromadnou dopravou. Značný podíl na tom má také stres, rodinné či pracovní starosti, kvůli kterým je pak člověk vyčerpaný. Na sport pak už nemá energii. Nejhorší je ale nastolit si nějakou dietu, která je založená pouze na snížení energetického příjmu. To už se pak člověk nemůže pohnout prakticky vůbec.“

Blíží se Vánoce, po kterých často přistupujeme k drastickým dietám, které bohužel obvykle nemají žádný efekt. Jaké diety se podle vás v poslední době nejvíce osvědčily?

„Osobně dietu uznávám jen u člověka, který je nemocný a musí dodržovat speciální stravovací návyky vzhledem ke zdravotnímu stavu. V tomto případě lze pak uvažovat o redukční dietě. Vše je ale hlavně o vyváženém příjmu potravin k adekvátnímu výdeji, který má každý člověk jiný. Lze se pak stravovat běžnými a dostupnými potravinami, ale musíte je umět také správně připravit. Bohužel česká kuchyně je poměrně tučná, takže není ani vhodná pro běžné stravování. Je tedy nutné informovat se a naučit správné postupy.“

Petr Havlíček

Dnes už neplatí, že s dietou musíte jen chroupat mrkev a jíst saláty, ale lze během ní připravovat velmi pestré a kvalitní pokrmy. Jaké suroviny by měli tedy obsahovat?

„Základem jsou sacharidy z cereálií a celozrnné výrobky. Důležitá je pak rýže, zelenina, ovoce, bílé i červené maso, ryby, rostlinné tuky – myslím tím kvalitní rostlinné oleje. Z toho všeho se už dá připravit opravdu dobré a kvalitní jídloPetr Havlíček . Jako chuťovku si pak člověk může dát oříšky a sušené ovoce. Neopomíjel bych ani dostatečný přísun tekutin, ale upozorňuji, že ne sladkých, na které si většina lidí zvykla. Ty tělu rozhodně moc neprospívají.

V případě, že se člověk rozhodne přejít na dietu, je vhodná konzultace s dietologem?

„Konzultaci s dietologem nebo jiným poradcem bych doporučil v případě, kdy se někdo snaží se svou životosprávou dlouhodobě něco dělat a přesto se mu to stále nedaří. Pak je důležité zjistit hlavní příčinu a udělat různé testy, která nám napoví, kde začít nebo proč daný jídelníček nebyl úspěšný.“

Po jak dlouhé době je účinek znatelný?

„To je individuální, protože každý máme jiný metabolismus. Hrají zde roli také další vlivy, například genetika. Jestli dotyčný člověk stravovací režim už absolvoval, jestli je ve stresu, jaké množství tukových buněk má a další… Důležité také je, pokud byl člověk vedený ke sportu už dříve nebo ne.“

Lékárny jsou plné doplňků stravy a volně prodejných léků. Poraďte nám, jak se v nich nejlépe orientovat a jak vybrat ty nejvhodnější?

„V tomto případě je nejlepší poradit se s odborníky. Volně prodejné léky, které jsou dostupné v lékárnách nebo sportovních prodejnách, nemusí vždycky všem prospět. Některé by totiž neměli užívat třeba lidé, kteří mají zdravotní problémy, a to v mnoha případech obézní lidi mají. Proto bych se raději poptal, buď u obslužného personálu v lékárně, nebo své záměry konzultoval se svým doktorem.“

Nemůžu se nezeptat, jestli i vy jste někdy měnil svůj životní styl a z čeho se vlastně skládá váš jídelníček?

„Ano, měnil. Vyrůstal jsem jako poměrně neaktivní dítě, protože moji rodiče mě právě ke sportu v zásadě moc nevedli a ani strava se u nás neřídila nějakými pravidly, takže moje zásadní změna byla někdy kolem osmnácti let. Tehdy jsem se rozhodl, že přeměním svůj jídelníček a začnu pravidelně sportovat.“

Jaké jídlo se nejčastěji objevuje na vašem stole?

„Co mám moc rád a můžu jíst klidně každý den, jsou vařené obilné kaše.“

Text: Jana Švecová
Foto: Mojereklama.cz