Americká folkrocková písničkářka se domnívá, že mnoho padesátníků bere dobrý fyzický stav jako samozřejmost a se zdravou stravou a cvičením si nelámou hlavu. Podle ní ovšem v tomto věku nastává nejvyšší čas zamyslet se nad jídelníčkem i životním stylem. „S věkem se mění chutě a překvapivě také potřeby těla. Základem by měla zůstat samozřejmě spousta ovoce a zeleniny, dostatek celozrnných výrobků a každý týden ryba,“ říká Suzanne. Podle ní si každý věk žádá své. Rozhodně se prý vyplatí upravit si jídelníček tak, aby byl v souladu s vašimi momentálními požadavky. Pojistíte si zdraví a budete se cítit lépe.

Dejte si…

Suzanne Vega preferuje stravu bohatou na antioxidanty, která je nejlepší prevencí srdečních nemocí, Alzheimerovy choroby, šedého zákalu a mnoha druhů rakoviny. Zpěvačka si pětkrát denně hlídá přísun ovoce a zeleniny. Čím víc druhů, tím lépe. A protože jí po čtyřicítce také výrazně klesla rychlost metabolismu a tělo začalo spalovat energii pomaleji než dřív, začala se o to více věnovat pohybové aktivitě. Dobrou zprávou je podle Suzanne to, že si v tomto věku můžete dopřávat alkohol (samozřejmě s mírou), protože svědčí srdci. Sklenice piva, dvojka vína nebo malý panák jsou tak akorát. Ale! Sem tam udělejte výjimku a dejte si týden bez alkoholu.

Pozor na hmotnost!

V tomto období ženy také často výrazně přiberou na váze, proto se doporučuje pravidelný pohyb – stačí každodenní procházky svižným tempem. Poohlédněte se také po potravinách obohacených omega-3 mastnými kyselinami. Budete mít nižší krevní tlak. Hlídejte si také hladinu cholesterolu. Pokud ho máte vysoký, bez váhání investujte do potravin, které ho snižují. Zpěvačka si proto pravidelně dává například sójové proteiny, boby či výrobky z nich. Kuřecí maso také často nahrazuje sýrem tofu nebo klasické mléko sójovým.

Suzanne Vega si nejraději kupuje sezónní potraviny. Nabízíme vám tedy přehled toho nejlepšího, na čem si právě teď můžete pochutnat:

Zelenina

  • celer
  • bazalka, kopr, koriandr
  • cuketa
  • česnek a cibule
  • dýně Hokkaido
  • fenykl
  • rajčata
     

Ovoce

  • broskve, nektarinky
  • angrešt
  • jablka
  • ostružiny

Osvěžte se jako Suzanne Vega

Dopřejte si na závěr léta vzpruhu v podobě čerstvého salátu. Suzanne vám dá hned několik tipů na výborné kombinace. Mezi její oblíbené patří salát z pečených karotek s fazolemi a fetou, zelný salát s ředkvičkami a avokádem nebo salát z exotického ovoce s citronovou trávou. Ráda si také připravuje různé osvěžující drinky s hromadou ovoce a bylinek. Její specialitou je například ledový čaj s blumami a tymiánem a sodovka s limetkou a chilli papričkami. Jednou za čas si také dopřeje i něco ostřejšího, například punč s lesním ovocem a mátou nebo střik s okurkou a ginem.

 

RECEPT: Salát Suzanne Vega z pečených karotek s fazolemi a fetou

Ingredience: 800 g baby karotek, omytých a osušených, 3 snítky čerstvého tymiánu, 3 lžíce olivového oleje, 200 g zelených fazolek, 150 g baby květáku na malé růžičky, 400 g konzervovaných máslových bílých fazolí, 1 červená cibule nakrájená na tenké plátky, 200 g sýru feta nakrájeného na kostičky, 2 lžíce bílého balzamikového octa, 1 stroužek prolisovaného česneku, sůl a pepř, malý svazek máty

Postup:

1. Předehřejeme troubu na 200 stupňů. Karotky smícháme s polovinou tymiánu a oleje. Rozložíme je na plech s pečicím papírem a osolíme. Pečeme asi 30 minut do poloměkka a dozlatova.
2. Ponoříme fazolky a růžičky květáku na dvě minuty do vroucí osolené vody. Poté slijeme, zchladíme v ledové vodě a necháme okapat.
3. Promícháme fazolky, květák, fazole, česnek, cibuli, zbylý tymián, olej a ocet. Přidáme fetu, karotky a podle potřeby ještě dochutíme. Nakonec posypeme lístky máty a podáváme jako hlavní chod.

 

 



Autor: Soňa Puchmertlová | Fotografie: ČTK