Jeden z předních finských designérů Kaj Franck působil v různých oborech užitého umění od konce čtyřicátých let minulého století. V roce 1932 vystudoval designu nábytku, na konci války se na něj obrátila porcelánka Arabia, a od roku 1950 už byl jejím uměleckým ředitelem. Hledal jednoduché praktické a nadčasové věci, i proto vytvořil kolekci keramiky, na tehdejší dobu zcela revoluční. Je dodnes vzorem pro mnohé výrobce.

Kolekce vznikla v době poválečného nedostatku, byla vyrobena z glazované keramiky, a měla sloužit novomanželům do základní výbavy. Franck používal většinou jemné zbarvení, aby vynikly potraviny, zařadil klidně ale i odvážné jasné tóny. Původní kolekce Kilta se dělala v bílé, temně zelené, hnědé, světlounce modré a žluté, na trh byla uvedena v roce 1952. Byla tak oblíbená, že prodávala nepřetržitě přes dvacet let, a po čase se zásluhou společnosti Iittala na trh opět vrátila.

 

Pro současnou nabídku Iittala kolekci osvěžila, poněkud změnila a rozšířila barevnou škálu, ke krásné modři se přidala jasnější žlutá a také tyrkysová.

 

V té době si lidé ve Finsku dávali obvykle mléko na chladné okno, hodně se proto mluvilo o jeho konvičce na smetanu, ve které mléko na okně dlouho vydrželo. Mléčenky s korkovým uzávěrem chrání mléko před světlem a teplem, takže je můžete mít stále při ruce, i v kanceláři. Také nemusíte od kávy odbíhat do chladničky.

 

Proč vlastně se tato stará kolekce chytá i v současné době? Možná proto, že ji svým způsobem předběhla, vždyť dneska se najednou opět potkává se současným moderním designem, a zcela do něj zapadá...

Bude vám proto vlastně připadat úplně obyčejná, ničím zvláštní. Je jen třeba si uvědomit, že takhle vypadala přes více než šedesáti lety. Tehdy se jednalo o tvary zcela nové, které zásadně ovlivnily podobu budoucího keramického i porcelánového nádobí. Důkazem je právě ta skutečnost, že nám připadá normální, všední.

 A nebyl by to celý Kaj Franck, kdyby nestvořil také sklo Kartio, které se dá s keramickou soupravou velmi dobře kombinovat, takže stůl, vybavený jeho designem působí jednolitě, uměřeně a pozitivně.

Také není náhoda, že tento designér pocházel z Finska. Obvykle je to právě severský design, který svými čistými a jednoduchými formami výrazně ovlivňuje světovou výrobu. Čím to je? Možná tím, že je sice jednoduchý, ale nenudí a pro svou střízlivost nikdy neomrzí. A kde se na společné fotce vzaly ty proužkované misky? Ty pro Iittalu navrhl další významný designér Alfredo Häberli. A vidíte, jde to krásně všechno dohromady... To právě dokáže dobrý design.

Text: Vladimíra Storchová
Foto: archiv autorky