Obklad celé stěny s okny je sice vizuálně silným a zajímavým prvkem, v souvislostech tohoto konkrétního interiéru ovšem nebyla jeho volba šťastná. Dvojice malých oken se zvýšeným parapetem naznačuje, že kuchyně je součástí suterénního bytu, což z hlediska trvalého bydlení rozhodně není vnímáno jako přednost. Proto není žádoucí na tento fakt v interiéru jakkoliv upozorňovat – naopak: je nanejvýš žádoucí ho opticky i pocitově maximálně potlačit. Hustá síť spár mezi obkladačkami fádního modulu bohužel nechtěně evokuje suterénní prádelnu.


Materiály

Materiálové řešení sice není právě trendové, ale o to je osobitější. Majitel téhle kuchyně evidentně miluje modrou barvu natolik, že jí přizpůsobil koncepci celého prostoru. Protože kuchyně řešená výhradně v modré by byla fádní, prozářily jí bukové korpusy a zavěšené skříňky. Buk byl zvolený správně, protože jeho lehce nažloutlý odstín hraje roli komplementární barvy k modré. K teplému odstínu modré s lehounkým nádechem fialové se bukové dřevo dokonale hodí. Na kamenné podlaze v něžném krémovém odstínu kuchyňská sestava výborně vyniká.


Deska

Volba pracovní desky pro tuto svéráznou kuchyni byla doslova oříškem. Designér se pochopitelně chtěl vyhnout dezénu bukového dřeva, kterého je tu už tak poměrně dost a volil přírodní kámen. Žula s výraznou kresbou však bojuje o pozornost s modrým lakem dvířek i obkladu, se kterým je nucena se potkávat. Vhodnější řešení, které by nechalo vyniknout krásu odvážně zvolených materiálů, představuje krémově barevný přírodní kámen navazující svým dezénem na podlahu. Cenově dostupnější verzi pak představuje krémová nebo bílá laminovaná deska.

 

 

Uspořádání

Dispozice kuchyně je využita dobře a nelze jí nic vytknout. Kompaktní linka na půdorysu písmene „L“ je praktická a velkorysý varný ostrůvek jí povýšil na rodinnou kuchyni. Evidentně se zde vaří denně a s láskou, nejlépe za účasti hned několika členů domácnosti včetně případných hostů, kteří si díky chytrému uspořádání nepřekážejí. Dlouhou řadu horních skříněk příjemně rytmizují prosklená dvířka, otevřené fochy a uskočená knihovna. Škoda jen, že bukové zásuvky ve spodní části nejsou stejně široké jako knihovna nad nimi – efekt by byl dokonalý.


Barové židle

Přítomnost černé této barevné kompozici příliš „nesedí“ – je příliš tvrdá a v porovnání s domáckým pojetím materiálů a barevnosti zbytku kuchyně působí příliš „světácky“. Kovové podnoží barových židlí příjemně oživuje pravoúhlé linie kuchyňské linky a materiálově si dobře rozumí s digestoří. Potah by jim slušel ze stejného materiálu jako má židle v popředí, případně v krémové kůži, která by působila něžněji. Lehce avantgardní nádech by kuchyně získala s vyšším sedákem čalouněným do hnědo-bílé teletiny. Oživění by sem vnesla látka s vtipným vzorem.


Doplňky

Čtveřice obrázků v popředí (ze kterých vidíme jen polovinu) zapadá do zvoleného konceptu barevně i
stylově. Zásadním prohřeškem proti všem zvyklostem a estetickým pravidlům je ovšem jejich umístění na zdi. Každý obrázek či skupina obrázků vyžaduje vlastní prostor, který by měl být vždy úměrný velikosti motivu. Zde je nucená konfrontace obrazového rámu s rohem stěny velkým designérským faux-pas. Výrazně žlutá jídelní židle působí na pozadí krémové stěny velmi pěkně. Pro pocitové zateplení suterénních prostor by se na oknech místo žaluzií lépe vyjímaly textilní římské roletky.

 

Chyby v kuchyni jsme rozebrali. V článku Chyby v obýváku: Bohémův ráj se podívejte, čemu se vyhnout při zařizování obýváku.



Autor: Ing. arch. Veronika Haroldová | Fotografie: www.isifa.com