Přesně před třiceti lety, v roce 1981, byl v pražské čtvrti Krč vedle stanice metra Budějovická otevřen dlouho očekávaný obchodní dům s nábytkem a interiérovými doplňky.

 

DBK

Měl nabídnout dobré zásobování a široký sortiment zboží do bytu, od velkých kusů po drobnosti tak, aby se všechno dalo pořídit pod jednou střechou. Měl ukazovat to nejlepší, co v tehdejší ČSSR bylo v oblasti interiérů k dostání. Jmenoval se Dům bytové kultury a zkrácený název DBK mu zůstal dodnes. Autorkou exteriéru i interiéru budovy byla architektka Věra Machoninová, výrazná osobnost české architektury druhé poloviny 20. století. Pojetí interiéru bylo na tehdejší dobu velmi moderní, protože prostředkem budovy procházelo otevřené atrium po stranách lemované eskalátory. To dávalo obchodnímu domu vzdušnost, přehlednost a velkorysost, takže se v něm návštěvník cítil dobře bez ohledu na to, jestli se mu nakonec podařilo sehnat to, co potřeboval. V době svého otevření proto byla budova označována za „dům pro 21. století“.

 

Zpět k původní myšlence

V průběhu devadesátých let byl obchodní dům rekonstruován, aby odpovídal nárokům na komerční prostory po skončení centralizovaného hospodářství. Více než odborníky diskutované zásahy do interiéru budovy DBK uškodil zásah malých nájemců. Původní Dům bytové kultury si přece jen zakládal na kvalitě materiální i estetické a většinou nabízel výběr vkusné produkce tehdejších nábytkářských závodů. Tu na konci minulého století nahradilo množství prodejců s odlišnou cenovou, estetickou i kvalitativní úrovní. Jenže místo toho, aby si tak v obchodě mohl vybrat podle svého vkusu každý, vznikla nefunkční změť, do níž se pouštěli hlavně odvážní lovci slev a výprodejového zboží.

Po další vlně vnitřních úprav se obchodní dům vrací k původnímu záměru. Na oslavu 30. výročí byl v horních dvou patrech otevřen Super Store, který představuje produkci šedesáti uznávaných značek domácího i zahraničního interiérového designu. Z prezentovaných značek se namátkou dá jmenovat německá porcelánka Villeroy & Boch nebo sklárna Leonardo, známá hlavně vázami a dekorativními mísami. ASA Selection či LSA nabízí široký výběr i cenové rozpětí nádobí i stolních doplňků. Značka Koziol se proslavila vtipnými plastovými pomocníky, zatímco Eva Solo či Menu se vyznačují spojením jednoduchého, detailně propracovaného skandinávského designu a funkčnosti. Mezi domácí zástupce patří značka českého ručního skla Verreum nebo Bohemia Machine.

 

Designové kousky osvěží váš byt celoročně, japonská sasanka rozzáří vaši zahradu na podzim!



Autor: Daniela Opočenská | Fotografie: archiv DBK