Barevné ladění této kuchyně pravděpodobně zaujme každého hned na první pohled. Důvodem je necitlivá kombinace tří výrazných barev v nevhodných odstínech. Jejich vzájemná vzdálenost v barevném spektru a přibližně stejná sytost je odsuzuje k vzájemnému boji o pozornost. Oko příchozího v tomto interiéru těká z jedné barevné plochy na druhou, ale nemá se čeho zachytit a nemůže nalézt klid.

 

Protože majitel této kuchyně má evidentně barvy rád, navrhneme nápravu tak, aby zůstala zachovaná přiměřená a evidentně zamýšlená barevná pestrost. Nejvýraznějším prvkem této kuchyně je bezpochyby červená lednice. Prosazuje se nejen zajímavým retro designem, ale především agresivitou jasné červené. Zelená kuchyně s ní barevně kontrastuje, protože červená a zelená jsou tzv. komplementární barvy ležící na barevném kruhu všech barev spektra přímo naproti sobě. Méně jásavě a o to zajímavěji by možná působil jemnější odstín zelené lomený elegantní šedou. Červená si totiž s neutrální šedou výborně rozumí a se šedozelenou kuchyní by vytvořila méně nápadný, přesto však zajímavý pár plný napětí.

 

Zásadní chyba: žlutá

Kanárkově žlutá výmalba stěn je zde doslova klíčovou chybou. Neutrální pozadí v krémové nebo béžové barvě by celou kuchyni esteticky zvedlo o několik pomyslných příček. Kuchyně vymalovaná jemným světlým odstínem by se prosvětlila, rozjasnila a uklidnila. Neutrální barva by nechala naplno vyznít dialog mezi jasně červenou lednicí a zelenou kuchyňskou linkou. Žlutá barva by se pak mohla objevit na výrazných doplňcích – velké míse s ovocem uprostřed jídelního stolu nebo na váze s čerstvými květinami. Pokud by se majitel nehodlal žlutých stěn vzdát, stávající ostrý a agresivní odstín by mohl nahradit světlounký zlatý okr. Kuchyně by si spolu s ním zachovala hřejivou a útulnou domácí atmosféru a současně by korespondovala s pastelově zelenou. S touto jemně barevnou verzí by dobře ladila krémová lednice.

 

 

Protože kuchyně je poměrně členitá a plná nepravidelností, cílem proměny by měla být maximální optická čistota a jednota povrchů i materiálů. Mezi poslední zásahy proto patří změna keramického obkladu. Bez ohledu na zvolený materiál by jeho barevnost měla opakovat odstín výmalby.

 

Jako poslední přicházejí na řadu detaily. Opuštěnému květináči na okenním parapetu by to lépe slušelo ve dvojici, bylinky v nich zasazené samozřejmě identické být nemusí. Obrázek vedle okna nemá dostatek místa, aby mohl vyniknout, a porcelánová dóza pod ním by lépe vypadala na sousední stěně. V neposlední řadě by kuchyně „prokoukla“ po radikálním a důkladném úklidu všech předmětů rovnoměrně nakupených po pracovní desce.

Text: Ing. arch. Veronika Haroldová

Foto: www.isifa.com



Autor: Ing. arch. Veronika Haroldová | Fotografie: www.isifa.com