Častou a chtělo by se říci oblíbenou chybou při zařizování interiérů je úmorné opakování dřeva na veškerém nábytku a vybavení, případně ještě na podlaze, stropních trámech, dveřních křídlech, zárubních a oknech.

V této kuchyni je k vidění otrocké opakování dekoru dřeva na spodních i horních skříňkách kuchyňské sestavy, včetně pracovní desky. Preference dřeva zde došla tak daleko, že se objevuje i na úchytkách. Rozhodně by zde prospělo více odvahy k vytváření kontrastů: světlá nebo naopak tmavá kuchyňská deska a jednoduché kovové úchyty.

 

Podlaha

Keramická dlažba na podlaze s dřevěnou kuchyňskou linkou sice dokonale ladí, ovšem překvapivě není tento efekt pro interiér nijak příznivý. Jedná se totiž o druhou obecně rozšířenou chybu při zařizování interiérů. Nábytek v barvě podlahy s ní opticky splývá a prostor postrádá hloubku. Mnohem zajímavějšího efektu lze dosáhnout kombinací dvou výrazně odlišných materiálů. Volba keramiky k dřevodekoru na dvířkách byla správná, jen barva měla být o 1-2 odstíny světlejší nebo tmavší. S ohledem na dobré podmínky světla bych doporučila terakotu nebo oříškově hnědou.

 


Dekorace na lince

Mohutné květináče s bylinkami a umělými máky byly pravděpodobně na pracovní desku naaranžovány pouze kvůli focení tohoto snímku. Jejich pozice nepůsobí důvěryhodně především proto, že zabírají veškerou pracovní plochu, která je v kuchyni k dispozici. Mycí dřez v těsném sousedství varné desky vytlačil kuchaře do rohu, kde nemá dostatek prostoru. Kuchyni by prospěla radikální změna a uspořádání tak, aby na sebe jednotlivé zóny logicky navazovaly: pracovní plocha patří mezi dřez a varnou desku. Další prostor lze získat vypuštěním odkapávače, který je v malých kuchyních výhodnější řešit jako mobilní.


Správné světlo

Bodové osvětlení nasvětlující strop je záhadou tohoto interiéru. Pro své jasné a poměrně úzce směrované světlo se halogenové zdroje používají především v galeriích, v soukromých interiérech, v chodbách nebo podél stěn dekorovaných obrazy, na které má decentně upozornit. Nasvětlovat tímto způsobem strop, na kterém není nic zajímavého k vidění, je přinejmenším nezvyklé. Pokud má majitel v oblibě jasné halogenové světlo, které nezkresluje barvu potravin, bylo by vhodnější umístit ho rovnoběžně s pracovní deskou kuchyně, tj. kolmo ke stávajícímu systému.


Aranžmá pod oknem

Ačkoliv aranžmá pod oknem bylo vytvořeno s velkou pečlivostí, značnou finanční investicí a dobrým úmyslem, nepůsobí podle očekávání. Důvodů je hned několik. Prvním je určitě nestřídmost v počtu a uspořádání dekorací. Druhou je marná snaha vytvořit zdání symetrie pomocí dvojice oken, kterou ovšem úspěšně rozbíjí asymetricky umístěné těleso ústředního topení. Tomu by slušel kryt vyrobený truhlářem na míru, který by pokračováním pod pravé okno dotvořil symetrickou kompozici. „Panelákové“ okno bez parapetů a záclon působí bez ohledu na zelenou dekoraci smutně.


Náprava?

Holá okna doslova volají po decentní textilní dekoraci. Protože na závěsy zde není místo, ideální volbou bude římská roletka, která zjemní výraz oken a současně zakryje nevzhlednou prázdnou zeď nad okny. Materiál by měl být lehounký. Takový, který okno zbytečně opticky nezatíží a zachová v maximální míře volný výhled. Po odstranění velké větve nad oknem se prostor očistí a volně vydechne. Květinové stolky, stejně jako velké květináče se stromkovými rostlinami, sem rozhodně nepatří – není tu pro ně zkrátka dostatek prostoru! Květiny se budou nejlépe vyjímat na parapetu vytvořeném uměle novým krytem na topení.



Autor: Ing. arch. Veronika Haroldová | Fotografie: www.isifa.com