Typická venkovská podlaha je zpravidla ze širokých, hrubých, ručně hoblovaných prken. Masivní dřevo kvalitního dubu nebo cenově dostupnějších jehličnanů je často domořené do teple bílého, krémového či chladně šedého odstínu.

Zde se o podobný výraz snaží tenké bukové lamely, kterým záměr poněkud kazí kolmá lišta na hranici kuchyňského ostrůvku. Dojem solidní podlahy z kvalitního dřeva se ovšem vytvořit celkem podařilo. Problematická je především volba typicky městského kusového koberce v jídelně – k venkovskému stylu neodmyslitelně patří hrubý koberec z odolného kokosového vlákna zpevněného bavlněnou bordurou.


Lednice

Objemná americká lednice je díky tmavé antracitové barvě v interiéru nepřehlédnutelná. Nepříliš rozlehlé kuchyni s nízkým stropem by slušela lednice spíše nenápadná. V případě, že by byla vestavěná, sjednotila by opticky značně roztříštěnou kuchyň, která by působila kompaktně a vzdušněji. Lednici je výhodné barevně zvýraznit v rozlehlém interiéru, který si o objemné solitéry, spotřebiče a velkorysá řešení doslova říká. Pokud už má lednice výjimečnou barvu, design nebo materiál, je vhodné na něj v interiéru navázat: Červenou lednici doplnit např. drobnými kuchyňskými spotřebiči stejné barvy a tmavou zvýraznit černými ručně kovanými doplňky.

 

 

Členitost

Ačkoliv venkovská kuchyň bývá členitá, současně působí malebně. Této kuchyni ovšem přemíra tvarů, barev a materiálů příliš neprospívá. Nejvýrazněji linku opticky rozbíjí nepřiměřeně mohutná lednice zvýrazněná tvrdou černou barvou. Na tu se sice snaží navázat dvě černé tabulky na dvířkách horních skříněk, ale obzvlášť mezi okny to černé a pocitově „těžké“ skříňce příliš nesluší. Stěny s okny v takto stísněném interiéru by měly zůstat prázdné, aby světlo mohlo volně vstupovat do interiéru. Kuchyň by bez dvou černých skříněk působila světle a vzdušně, proto by bylo vhodnější polepit dveře lednice samolepicí tabulovou fólií a psát přímo na ně.


Závěsy

Ani záclony a závěsy zde nejsou řešeny optimálně, snad jen volba světlých vzdušných materiálů byla správná. Jednotné řešení dekorace obou blízkých oken by místnost opticky sjednotilo, a tím i zvětšilo. Kuchyňskému oknu by prospěl úspornější systém dekorace: Oboustranné závěsy kvůli zbytečně stísněným prostorovým podmínkám zasahují do plochy okna a svázané stužkou do hubených „nudliček“ působí velmi rozpačitě. Lepší službu by zde odvedla tzv. římská roletka z jemné záclonoviny, která by prospěla i sousednímu oknu. Pokud na okně v jídelně zůstane dřevěná žaluzie, bylo by vhodné ji zopakovat i na kuchyňském okně.


Doplňky

Proutěné koše na horních skříňkách jsou výrazným a stylovým doplňkem, který respektuje původní záměr navodit uvolněnou domácí atmosféru venkovské kuchyně. Barevný kontrast s krémovými skříňkami je ovšem dost výrazný, proto by možná lépe vypadalo světlé proutí. Vysoká moderní skleněná váza s okatě umělou květinou i grafika v moderní černé liště přímo nad ní působí ve stylovém interiéru jako z jiného světa. Místo nich by kout místnosti pocitově proteplil jednoduchý závěs ze stylové látky, nejlépe režné bavlny, plátna nebo lnu. Stylové obrázky (krajiny, květiny, apod.) by se nejlépe vyjímaly na stěně tzv. „přes roh“ – jediné stěně, která na fotografii není vidět.


Osvětlení

Mezi největší prohřešky autora tohoto rozporuplného interiéru patří výběr svítidel. Každé je dekorativní až přezdobené. Všechna jsou výrazná, ale vzájemně si vůbec nerozumí a výsledek působí chaoticky. Dvě nástropní lišty v kuchyni se čtyřmi halogenovými lampami jsou zbytečně pokřivené a lustřík z pohádky O Šípkové Růžence působí nad robustním jídelním stolem i židlemi příliš titěrně. Solidní masivní nábytek v jídelně by si zasloužil velikostně i designově přiměřený lustr. Vhodnou volbou je buď klasická stahovací lampa s bílým skleněným stínidlem, nebo mnoharamenný lustr patřičné velikosti a střízlivého (!) designu. Snad jen svítidlo nad poloostrůvkem je při zamhouření očí akceptovatelné.



Autor: Ing. arch. Veronika Haroldová | Fotografie: www.isifa.com