Bez koření to nejde

Každý, kdo alespoň částečně ovládá kuchařské umění, si nedokáže vaření bez koření ani představit. Sůl a pepř najdete na každém stole, často používáme i další druhy koření, jako jsou kmín, majoránka, mletá sladká paprika či nové koření.

Většina domácích druhů koření v sobě neskrývá žádné nebezpečí ani pro děti. Ovšem na orientální druhy koření byste si měli dát dobrý pozor. Než jimi dochutíte pokrm, který budou konzumovat také děti, zadejte název vybraného koření do vyhledávače a přečtěte si o jeho možných účincích.

Co prospívá a co škodí?

Koření nejenže výrazně zlepšuje chuť připravovaných pokrmů, ale také pomáhá jídlo lépe strávit, případně slouží jako lék na různé neduhy, anebo (zejména v čerstvém stavu) dodává našemu tělu důležité vitamíny.

Ovšem co organismu dospělého člověka prospívá, může dítěti uškodit. Z tohoto důvodu je třeba rozdělit koření na druhy, které jsou vhodné pro celou rodinu, tedy i pro batolata, a na ty, které by si měli na svůj talíř přidávat pouze dospělí.

Dobrým příkladem koření, které je pro děti krajně nevhodné, je muškátový oříšek, který může u dětí vyvolat ospalost nebo dokonce halucinace. Ostrá koření, jako je například chilli, nikdo soudný dětem rovněž nedává.

Ostatně ostré pokrmy děti zpravidla odmítají samy. Některým malým labužníkům však mohou pikantní pokrmy chutnat. Je zde však nebezpečí, že dojde k podráždění sliznice zažívacího ústrojí. V krajním případě může dojít ke zvracení.



Víte, že dětem se nemá dávat muškátový oříšek?

Zelené bylinky jsou ok!

Připadá vám dětská strava bez koření nepříliš chutná? Malým strávníkům samozřejmě pokrmy dochutit můžete. Chce to však vybrat ty správné druhy koření. Tak například špetka skořice přidaná do ovesné kaše neuškodí žádnému dítěti.

Co však dětem můžete bez obav dopřát po ukončeném roce až roce a půl věku, to jsou zelené bylinky, například petrželka, nebo majoránka. Dětem do jednoho roku pokrmy nesolte. Solení není nutné ani později, pokud to dítě samo nevyžaduje.


Ostré papričky jsou pro děti naprosto nevhodné.

I dospělí opatrně!

Kořeněná jídla jsou nevhodná nejen pro děti, ale také pro dospělé s vysokým krevním tlakem či onemocněním srdce a pro těhotné a kojící ženy. Nadměrné kořenění potom není zdravé pro nikoho. Pokud to totiž s ochucováním svých pokrmů přeháníte, pak se můžete dočkat problémů se zažíváním.


Zelené bylinky, jako je petrželka nebo majoránka dětem dopřát můžete.

Text: Markéta Tomášková
Foto: topnews.in; photographersdirect.com; guardian.co.uk; nightowlchef.wordpress.com, www.isifa.com



Autor: Markéta Tomášková | Fotografie: topnews.in; photographersdirect.com; guardian.co.uk; nightowlchef.wordpress.com, www.isifa.com