Kontroverzní reklamy

Reklamy v médiích jsou plné upoutávek na výrobky, které dokážou vyřešit naše zdravotní problémy, anebo jim účinně předejít. Do druhé kategorie pak spadají doplňky stravy. Odezvy na tento druh reklam bývají různé. Někteří spotřebitelé se nechají ovlivnit médii a kupují si preparáty, které často ani nepotřebují. Druhá skupina lidí považuje výdaje na doplňky stravy za zbytečné a na reklamy nahlížejí jako na nástroj, který se je snaží připravit o peníze. Vždyť mají přeci dostatek výživných látek z potravy, kterou přijímají! Je tomu ale skutečně tak?

Je vaše strava dost pestrá?

Aby našemu organismu nechyběly žádné důležité vitamíny, minerální prvky a další potřebné látky, měla by být naše strava pestrá a bohatá na živiny. Pokud můžete s čistým svědomím říci, že ve vašem jídelníčku nechybí ovoce, zelenina, ryby, zakysané mléčné výrobky a další zdravé potraviny, vaše potřeba doplňků stravy nebude zřejmě tak vysoká jako v případě člověka, který zná zeleninu a ovoce pouze od vidění.

Jestliže vaše tělo dlouhodobě trpí nedostatečným příjmem důležitých látek, je náchylnější k řadě běžných nemocí, jako je například chřipka. To řada z nás ví, a proto alespoň v chladnějších měsících užívá vitamín C. To je sice chvályhodné, ale podle nejnovějších výzkumů je to především zinek, který nás ochrání. Přidejte si tedy ke svému céčku ještě trochu zinku, anebo jezte dýňová semínka, cibuli a další potraviny, které tento prvek obsahují. Doporučená denní dávka pro dospělého člověka činí 15 mg.


Za užívání doplňků se nestyďte!

Další látka, jejíž nedostatek se může vážně podepsat na zdraví, je koenzym Q10, neboli vitamín Q. Jeho hlavní funkcí je vyrábět tělním buňkám energii a chránit naše tělo před působením škodlivých volných radikálů. Nedostatek koenzymu Q10 se projevuje únavou a nedostatečnou schopností regenerace. Dostatečné množství vitamínu Q si naše tělo dokáže zajistit samo. Část si vyrobí, zbývající část získá z přijímané potravy – zdroji Q10 jsou například sardinky, vnitřnosti, oleje, nebo arašídy.

Tak je tomu alespoň do určitého věku. Ve čtyřiceti letech lidské tělo vyprodukuje pouze 50 % potřebného množství tohoto koenzymu. Zbývajících 50% lze doplnit právě doplňkem stravy, anebo zvýšenou konzumací výše uvedených potravin. Řada z nás se stydí doplňky stravy užívat, na prevenci však není nic špatného. Na rozdíl od prášků na bolest hlavy (které se nikdo užívat nestydí) nám pravidelná (ale pozor nikoli přehnaná) konzumace doplňků stravy nemůže uškodit.

Text: Markéta Tomášková
Foto: sia-hq.com, anabolics.unblog.fr, laikaspoetnik.wordpress.com



Autor: Markéta Tomášková | Fotografie: sia-hq.com, anabolics.unblog.fr, laikaspoetnik.wordpress.com