Když ovoce políbí slunce, uzraje a stane se vitaminovou pochoutkou pro malé i velké jedlíky.

Ovšem jak je to v případě tepelně upravovaného ovoce, servírovaného například jako náplň koláčů? Zůstanou v něm vitaminy, nebo je žár trouby či vařiče zničí? „Ovoce si i po tepelné úpravě zachovává část vitaminů a minerálních látek. Záleží ale na době a intenzitě zahřívání,“ vysvětluje nutriční terapeutka Hanka Knížková z Poradenského centra Výživa dětí.


Sladkosti s vitaminy

Pokud tedy chcete drobečkovi udělat ovocnou mňamku, dávejte přednost těm, které se nemusí péct. Dobrý je například nepečený tvarohový dort s piškoty a ovocem nebo různé variace ovocných dezertů s želé. Jste-li ale fanouškem klasických koláčů, nevadí. „Snažte se pečivo kombinovat s tvarohem nebo třeba jogurtem. Je to lepší než dítěti servírovat pouze mouku a cukr. K výrobě koláče můžete použít celozrnnou mouku nebo ji alespoň smíchat půl na půl s bílou,“ doporučuje Knížková.


Ovocné polévky

V létě je ideální doba pro přípravu takzvaných ovocných polévek. Ty můžete připravovat teplé i studené, ale v letních vedrech je samozřejmě studená varianta víc osvěžující. Na přípravu těchto polévek můžete použít jakékoliv ovoce, které najdete doma, ať už se jedná o banány, jahody, meruňky nebo jablka... Postup přípravy není nikterak těžký: Stačí ovoce dobře omýt a nakrájet nebo rozmixovat (když připravujte teplou polévku, tak nezapomeňte ovoce podusit s trochou vody). K ovocným polévkám se skvěle hodí mléko, jogurt nebo voňavé koření. To oceníte třeba při přípravě jablečné polévky, která výborně chutná se skořicí a trochou medu.


Domácí džusy 

Máte na zahradě přebytek ovoce? Zúročte jej třeba na výrobu stoprocentních džusů. K lisování plodů použijte klasický odšťavňovač. Sklenice džusu nahradí dítěti v denním jídelníčku jednu porci ovoce a pomůže mu dodržovat pitný režim.

 


Marmelády a kompoty

Konec léta je v mnohých domácnostech rušný. Spousta hospodyněk se snaží udělat si zásobu ovoce na zimní měsíce, a tak ho zuřivě zavařuje, zamrazuje nebo suší. Který z těchto způsobů je z hlediska uchování vitaminů ten nejlepší? „Jednoznačně mražení. Sice při něm dochází k jistým ztrátám vitaminů a minerálů, ale stále patří k nejšetrnějším způsobům uchovávání potravin,“ říká Hanka Knížková.

A pokračuje: „Sušení je také vhodné. Jen je potřeba sušit ovoce správným způsobem a předejít tak vzniku plísní. Zavařování bych doporučovala jako poslední volbu. Po celý rok máme k dispozici ovoce v obchodech, a tak bych kompot či marmeládu zařazovala pouze výjimečně, pro zpestření jídelníčku. V zavařeninách je totiž použito velké množství cukru a umělá sladidla zase nejsou pro děti vhodná, takže když už občas hřešit, tak je lepší ukuchtit nebo koupit normální zavařeninu než verzi s umělými sladidly.“


Vitaminy uchová keramický nůž

Pozor, pozor! Víte o tom, že některé druhy vitaminů se po kontaktu s kovem zničí? Jde například o důležitý vitamin C. Pokud ho tedy chcete v ovoci či zelenině uchovat, doporučujeme používat takzvané keramické nože. Svou ostrostí se vyrovnají klasickým nožům, a navíc je nemusíte brousit.

Pokud svým dětem chcete naservírovat ovoce, dělejte to dopoledne.

„Některé druhy ovoce, jako je třeba banán, totiž obsahují větší množství cukrů. Když dítěti dopřejeme v odpoledních hodinách větší ovocnou svačinu, riskujeme, že tělo tuto energii zcela nevyužije a uloží si ji v podobě tukových zásob,“ varuje nutriční terapeutka.


Máte chuť potěšit ovocnou dobrotou své děti? Vyzkoušejte tento rychlý a zdravý koláč!

Recept: Pozdně letní koláč s ovocem

Připravte si: 120 g polohrubé (celozrnné) mouky, 60 g Hery, 60 g cukru krupice, 1 malé vajíčko, špetka prášku do pečiva, Pokračovat...

Další recepty: Hlavní chod | Salát | PolévkaDezert | Chuťovky | Více...

 



Autor: Vanda Novotná,

Poradenské centrum Výživa dětí, www.vyzivadeti.cz

| Fotografie: www.isifa.com