Vitaminová „ochranka“ pro tělo

Vitaminy jsou pro tělo důležité, protože podporují jeho dobré fungování. Zároveň však působí jako jeho ochranný štít - díky nim je schopno se ubránit škodlivým vlivům. Odborníci rozeznávají dva tipy vitaminů – ty, které jsou rozpustné v tucích, a ty, jež jsou rozpustné ve vodě. Jaký je mezi nimi rozdíl?

 

Dva druhy vitaminů

Vitaminy rozpustné v tucích se „skladují“ v játrech, a tudíž v těle zůstávají delší dobu. Jde především o vitaminy A, E, D a K. Složitější je to však s vitaminy rozpustnými ve vodě – ty totiž v lidském organizmu déle nevydrží, takže se musí neustále doplňovat. Jedná se především o vitaminy skupiny B, kyselinu listovou, biotin, vitamin C či kyselinu pantotenovou. Jaké vitaminy byste měli dodávat svým dětem a proč?


Beta-karoten

Tento vitamin je pro děti jako dělaný, podporuje totiž spoustu důležitých tělesných funkcí, jako třeba zrak, správný růst, tvorbu kostí a obnovu tělesných tkání. Navíc ještě zlepšuje imunitní systém, což se hodí obzvláště v chladných měsících. Beta-karoten patří mezi nejlepší formu vitaminu A a najdete ho například v mrkvi, špenátu, tykvi, rajčatech, ale i růžových či červených grepech.


Vitamin E

Každý organizmus, tedy i ten dětský, stárne. S tím souvisí i jeho snížená odolnost vůči vnějším vlivům, jako jsou stres, smog, prach, různé viry a bakterie. Vitamin E pomáhá regenerovat buňky a tím pádem zoceluje imunitní systém. A to není vše: „éčko“ se podílí i na snižování krevního cholesterolu. Zdrojem tohoto blahodárného vitaminu jsou například pšeničné klíčky, mandle, slunečnicová semínka, oříšky a listová zelenina.

 


Vitamin C

Bohužel se jedná o vitamin rozpustný ve vodě, takže tělo ho v sobě dlouhodobě neuchová. Proto je důležité ho dětem pravidelně dodávat. Největším zdrojem „céčka“ jsou například šípky (v jídelníčku je můžete nahradit šípkovou zavařeninou), papriky (obzvláště ty červené), kadeřavá petržel, kiwi, jablka, citrony, špenát nebo zelí. Podstatné však je, abyste tento „přírodní doping“ servírovali dětem čerstvý, a pokud jej použijete do teplých jídel, tak dbejte na jeho šetrnou úpravu. Odměnou vám bude zdraví vašeho potomka, protože „céčko“ posiluje imunitní systém, podporuje čištění těla a zároveň pomáhá vytvořit dostatek kolagenu pro tvorbu vaziva.


Vitamin B (B1, B2, B5, B6, B12)

Máte doma školáka? Pak „béčko“ zásadně nesmíte vynechat. Podporuje totiž koncentraci a paměť. Vitamin B si oblíbí i malý sportovci, protože působí na dobrý vývoj svalové hmoty. Kde „béčko“ najdete? Jednoznačně v mléce, luštěninách, obilninách, vejcích, hovězím, drůbežím či vepřovém mase, vnitřnostech (játra, ledviny), oříšcích, semínkách, kvasnicích, medu, makrele nebo tuňáku.


Vitamin D

Děti potřebují růst a tomuto procesu napomáhá právě vitamin D. Tělo si „déčko“ částečně vyrábí samo, nicméně není na škodu, když mu v tom trochu pomůžete. Nejvíce vitaminu D se objevuje v rybách, zejména v lososu, pstruhu mořském, sledi, úhoři nebo sardinkách.

Chcete dětem udělat vitaminovou baštu? Tady je inspirace...

 

Recept: Zimní polévka s růžičkovou kapustou

Připravte si: 200 g růžičkové kapusty, 150 g kořenové zeleniny, 2 stroužky česneku, 1 malá cibule, Pokračovat...

Další recepty: Hlavní chod | Salát | PolévkaDezert | Chuťovky | Více...

 



Autor: Vanda Novotná Zdroj: MUDr. Peter Horan – Pavla Momčilová: Vaříme dětem chutně a zdravě (Nakladatelství Pavla Momčilová 1996) | Fotografie: www.isifa.com