Maso, které je vždy po ruce

Když si koupíte stogramový balíček sušeného sójového masa (stojí 13-20 korun), měla by se z něj najíst čtyřčlenná rodina. Podle odborníků jde o netučnou pochoutku, která je po energetické stránce podobná například masu z ryb, kuřete či králíka. Na trhu je spousta druhů sušeného sójového masa. Z domácí produkce jsou dobré třeba výrobky Bona Vita, kvalitní sójové maso se k nám ale i dováží, například z Anglie či Holandska. Můžete si vybrat, zda dáte přednost kostkám, nudličkám či plátkům. Pokud ho nespotřebujete hned, nic se neděje. Můžete ho mít kdykoliv po ruce – jeho trvanlivost je až dva roky.

 

Jak dát sójovému masu chuť

Sójové maso byste měli svým dětem nabízet až po druhém či třětím roce života, kdy už jsou schopny dobře žvýkat. Připravit však maso tak, aby dětem chutnalo, je umění. Nejdříve musíte sójové maso nechat nabobtnat v horké vodě. Vzhledem k tomu, že pro děti je vhodné průmyslově neochucené maso, musíte mu chuť dodat sami. Vyvarujte se pokušení kořenit vodu masoxem, bujóny Vitana, Vegetou nebo Podravkou, všechny tyto „ladiče chuti“ totiž obsahují glutamát sodný, někdy i konzervační látky a chemikálie. Místo toho vyzkoušejte tento osvědčený nálev: 1 litr pitné vody zkombinujte buď s 2-3 lžícemi Solčanky, nebo raději vsaďte na 2 střední cibule, 3 stroužky česneku a 1 lžičku soli. Vyzkoušet můžete i tuto variantu: 2 lžíce citronové šťávy nebo octa, ½ lžičky soli, ½ lžičky tymiánu, ½ cibule, 3 bobkové listy.

 

S čím sójové maso kombinovat

Do horkého okořeněného nálevu vložte maso a na mírném plameni vařte 20 minut. Pak nechte zhruba další půl hodiny bobtnat. Pak už stačí sójové maso lehce vyždímat a zpracovat stejně jako klasické, živočišné maso. Vzhledem k tomu, že sójové výrobky patří mezi luštěniny, jejich trávení nemusí být pro dětský žaludek zrovna lehkou záležitostí, proto byste měli svému „cvrčkovi“ k sójovému jídlu dopřát i dostatek zeleniny. Jako příloha je skvělá rýže, těstoviny, chléb či další obilniny.

 

 

Rada pro ty, kteří se sójou nemají zkušenosti:

Co se k sójovému masu hodí: Aromatická zelenina a koření (česnek, cibule, majoránka, dobromysl, saturejka, estragon a zázvor). Sója si rozumí i s kořenovou, listovou či naťovou zeleninou, hodí se k ní i klasické zeleninové plody, jako jsou rajčata, paprika, tykev či cuketa.

Co je tabu: Brambory, cukry a různé škroby. K sójovým pokrmům by se rovněž nemělo přidávat živočišné maso, mléko (či jiné mléčné výrobky) a vejce.

 

Chcete si vyzkoušet sójovou mňamku? Tady je inspirace:

 

Recept: Sójové kostky s haluškami

Připravte si: 100 g sójových kostek, 1 lžíce Solčanky, 1 cibule, 30 g oleje, Pokračovat...

Další recepty: Hlavní chod | Salát | PolévkaDezert | Chuťovky | Více...



 



Autor: Vanda Novotná, Zdroj: MUDr. Peter Horan, Pavla Momčilová: Vaříme dětem zdravě a chutně (Nakladatelství Pavla Momčilová, 1996) | Fotografie: www.isifa.com