Pít, pít, pít! Člověk si na sklenici s vodou často vzpomene, až když už je pozdě. Až když mu v krku škrábe žízeň. Děti mají, stejně jako dospělí, tendenci na tekutiny zapomínat. Proto je důležité, abyste jejich pitný režim striktně hlídali.

Proč? „Čím je člověk mladší, tím větší podíl v jeho těle zaujímá voda. Zatímco u dospělého člověka je to přibližně 50%, u dětí je procento vyšší a u kojenců dosahuje dokonce až 85 %. A protože je dětské tělo tvořeno vyšším podílem vody, je daleko citlivější na její ztráty. Nedostatek tekutin může dětem způsobit bolesti hlavy, horší soustředěnost, únavu. V některých krajních případech může způsobit kolaps nebo trvalé tělesné poškození,“ varuje nutriční terapeutka Hanka Knížková z Poradenského centra Výživa dětí.

Proč děti musí více pít?

Auto funguje na benzín, lidské tělo na vodu. Jen denně vyloučí 1,2 – 2 litry tekutin močí, dalšího půllitru vody prodýchá a zhruba 0,6 l odejde z těla pocením a 0,15 l stolicí. V horkém počasí jsou ztráty vody daleko vyšší, proto je nutné je neustále doplňovat. Zatímco dospělému člověku je doporučováno vypít 2,5 – 3 litry denně, u dětí je množství přijatých nápojů vázáno na jejich věk a váhu. Například mrňousové od 4 do 7 let by si měli dopřát 1,6 litru. Školáci od 7 – 10 let by měli vypít o 2 dcl tekutin více. U dospívajících dětí se může denní přísun tekutin pohybovat v rozmezí 2,15 až 2,8 litru denně.


Co se do pitného režimu počítá?

Ovšem není tekutina, jako tekutina. Pitný režim zahrnuje nápoje, ale i polévky nebo šťavnatou zeleninu. Nikoliv však mléko, které je u dětí (s výjimkou kojenců či batolat) chápáno spíše jako potravina. „Základem pitného režimu by měla být neperlivá stolní voda, ale bez problémů můžeme dítěti podávat i vodu z vodovodu či vlastní studny (s potvrzenou zdravotní nezávadností). Vhodné jsou i 100% ovocné džusy (ředěné alespoň v poměru 1:1) nebo ovocné čaje,“ doporučuje Knížková.

 


Dejte limonádám stopku!

„Sladké limonády nepatří k příliš vhodným nápojům. Cukr v nich obsažený zvyšuje riziko vzniku nadváhy a obezity již v dětském věku a může přispívat také ke vzniku zubního kazu. Na jejich místo bych doporučila stolní neperlivou vodu ochucenou čerstvě vymačkanou šťávou z ovoce např. citrónu či pomeranče.“ Říká Knížková.

V teplém letním počasí se každý rád zchladí studeným nápojem. V případě dětí je to však nevhodné, protože dětských organizmus se s výrazným teplotním rozdílem hůře vyrovnává. Podle nutričních terapeutů by proto měly mít dětské nápoje přiměřenou teplotu 20 - 25 °C.

 

Pozor: V pití žádný sprint!

Ačkoliv se to nezdá, i způsob, jakým dítě pije, má vliv na jeho fyzickou kondičku. Pokud váš svišť „nemá čas“ na to, aby se napil a pak rázem do sebe obrátí dvě skleničky čaje, hrozí, že se jeho žaludek zaplní a bude mu jen zatěžko. „Z dlouhodobějšího hlediska není nárazové pití také dobré. Pokud tělu chybí tekutiny, může se to projevit bolestmi hlavy, zácpou nebo únavou,“ varuje nutriční terapeutka a pokračuje: „Pozor bychom si měli dát i na bublinkové nápoje, sycené oxidem uhličitým. Ty způsobují prokrvení ústní sliznici, takže dítě pak nemá pocit žízně a tělo bude delší dobu bez příjmu tekutin. Navíc, bublinky mohou způsobit říhání či nadýmání.


Náš tip: Vyzkoušejte tento osvěžující nápoj

 

Recept: Osvěžující jahodový drink

Připravte si: stolní neperlivou vodu, 1 citron, misku jahod, čerstvé lístečky máty, Pokračovat...

Další recepty: Hlavní chod | Salát | PolévkaDezert | Chuťovky | Více...

 

 

Máte potíže donutit děti, aby pravidelně pily, to co mají? Diskutujte na fóru Vaření a stolování.


Zdroj: Poradenské centrum Výživa dětí, www.vyzivadeti.cz

 



Autor: Vanda Novotná