Hlavním cílem polévky je připravit tělo na příjem další potravy. V každém případě bychom ale neměli polévku degradovat na rychlé jídlo z kelímku, ale vychutnat si ji z příjemného nádobí. Neuškodí ani trocha zdobení. Polévka nejen jako součást oběda
Polévka v naší kuchyni je většinou součástí oběda. To platí zejména, pokud jde o menu pro fyzicky pracující lidi, obědy v závodních a školních jídelnách, polévka je také součástí nedělního nebo jinak svátečního oběda. Někdy může být tento pokrm hlavním jídlem, to platí zejména pokud jde o výživné polévky jako je zelňačka (slovenská kapustnica), slovanský (například ruský nebo ukrajinský) boršč nebo německý eintopf. Stejně tak může polévka posloužit jako chutná večeře (například dýňová polévka pro svou snadnou stravitelnost) nebo její součást. Dobrým příkladem toho je například štědrovečerní rybí polévka.


Kuřecí polévka – klasika snad každé evropské restaurace. Většinou slouží jen jako první chod, v horkých letních měsících může být prostředkem, jak do těla dopravit tekutiny. Jakou polévku zvolit?
Hlavním důvodem, proč je tento pokrm součástí nejrůznějších menu, je to, aby se trávicí ústrojí člověka připravilo na příjem dalších pokrmů. Proto je dobré polévku vhodně sladit s hlavním chodem, tedy s tzv. druhým jídlem. Víte jak?

Když je druhým jídlem vysoce kalorické, masité či tučné jídlo, postačí polévka lehká, například zeleninový vývar nebo čirý bujón.

Naopak, pokud po polévce následuje lehčí chod, borůvkové lívance nebo omeleta, můžeme si dovolit připravit hutnější polévku. Třeba zmíněnou zelňačku nebo tolik oblíbenou polévku v českých a německy mluvících zemích – hovězí vývar s játrovými knedlíčky a nudlemi (pokud si na tuhle kombinaci troufnete).

Pokud připravujeme jako hlavní chod guláš nebo maso s knedlíkem a omáčkou, polévka není nutnou součástí poledního a už vůbec ne večerního menu!

Stejně tak se při výběru polévky řídíme ročním obdobím. Nejde jen o to, jaké suroviny máme právě k dispozici, ačkoliv dnes už není problém sehnat všechny suroviny v březnu i v září, ale jde také o to, že v letních měsících stačí polévka lehčí. Jejím hlavním úkolem v tomto období je zásobit lidský organismus potřebným množstvím vody. Často ji v horkých letních dnech nahrazuje zeleninový salát.

A je tu ještě jeden rozdíl oproti zimním měsícům, který souvisí s jejím servírováním, konkrétně s teplotou polévky. V chladnějším období by měla být polévka horká, nikoliv však vařící, třebaže to někteří strávníci mají rádi. V teplejším období postačí o několik stupňů nižší teplota, ale ne o moc. 


Brokolicová polévka s vejcem a světlým pečivem – v tomto případě může polévka sloužit jako hlavní chod.Studené polévky v teplém období
Specialitou léta jsou i tzv. studené polévky. Mnoho z těch, které si můžete objednat v našich restauracích, pochází ze zahraničí, zejména z oblastí, kde je po velkou část roku velmi teplo. Kupříkladu lahodná studená polévka gazpacho, která se připravuje z čerstvých rajčat, nebo studená bulharská polévka tarator, jejíž základem jsou zase salátové okurky. Mezi méně známé polévky patří vinná polévka s jahodami původem z Kalifornie nebo švédská studená polévka ze šípků. Samostatnou kategorii tvoří tzv. ovocné polévky jako je broskvová nebo letní melounová.



Hutné polévky jsou typické pro italskou kuchyni. Vzhledem ke klimatickým podmínkám v této zemi často slouží jako jediný chod oběda. Nezbytnou součástí je sklenka dobrého vína. Polévka jako prostředek na hubnutí
Především zeleninové polévky patří do skupiny nízkokalorických jídel, které však mají pro velké množství vitamínů, minerálních a dalších látek vysokou nutriční hodnotu. Takovým hitem zejména mezi celebritami je tzv. »tukožroutská polévka«, která se připravuje z několika cibulí, hlávky zelí, bílých paprik a rajčat. Pokud se tato polévka připravuje na italský způsob, obsahuje více rajčat a navíc řapíkatý celer. Při tomto druhu diety se pak doporučuje jíst tuto polévku, kdykoliv máte hlad. Kromě polévky je v období hubnutí dovoleno jíst ovoce a zeleninu. Do polévky se nepřidává žádný tuk a ani se nesolí, protože sůl přispívá k zadržování vody v těle. Pokud nemůžete jíst tu samou polévku celý týden, můžete druhy zeleniny obměňovat, například přidat mrkev, celer, červenou řepu, ředkev a nebo jinou zeleninu.

Text: Ing. Markéta Veselá, Bc.
Foto: www.aeb.org, www.recipegoldmine.com