Posilovna imunity

Přemluvit dítě, aby snědlo ovoce, je asi jednodušší, než do něj vpravit zeleninu. Pokud tedy máte to štěstí a doma hýčkáte milovníka sladkých plodů, předložte mu mimo jiné i čerstvé broskve, které mají zrovna teď svou sezónu. Tyto peckovice mají totiž při konzumaci několik „pozitivních vedlejších účinků“ - dodají tělu vitamin C, který posiluje imunitní systém, takže váš „mrňous“ se tak lépe vyhne různým rýmičkám, kašlům či jiným opakujícím se obtížím. Broskve zároveň mají i dostatečné množství vitaminu niacinu, který zklidňuje a zlepšuje náladu, takže jsou ideální pochoutkou pro raubíře.

Sladkost pro diabetiky

Ovoce má nulový obsah tuku, takže se hodí jako svačinka pro všechny malé „cvalíky“. Pro silnější děti má však konzumace broskví ještě jeden důvod – tyto sladké plody jsou totiž velkým zdrojem vlákniny, která má příznivý vliv na střevní peristaltiku. Broskve si mohou dopřát i malí diabetici (ovšem pouze v rámci povoleného množství sacharidů) – ve 100 gramech plodu je energetická hodnota 216 kJ, 12,5 gramů sacharidů a pouze 0,2 gramu tuku.

Jak je můžete použít v kuchyni

Broskve samozřejmě můžete zakomponovat i do jídel. Hodí se do slaných i sladkých pokrmů, takže je můžete přidat jak do koláčů, ovocných jídel, zmrzlinových pohárů, tak třeba k drůbežímu či jehněčímu masu, kterému dodají výraznější chuť a šťavnatost. Pokud budete chtít použít broskve k tepelné úpravě, je potřeba ovoce nejdříve oloupat. Jak na to: zralé plody nejdříve vložte do horké vody a pak slupku odstraňte nožem. Pozor: pokud se rozhodnete použít například nektarinky, které jsou tvrdší, okrojte slupku škrabkou na brambory.

Pozor: Sušené ovoce je kalorická bomba!

Přínos broskví pro zdraví se samozřejmě liší podle toho, v jakém jsou stavu. Zatímco čerstvé ovoce má spoustu bonusů, v kompotované verzi ztrácí zhruba 80 % prospěšných látek. Pokud dopřejete svému dítěti plody v sušeném stavu, zbytečně riskujete šestkrát větší přísun kalorií. Daleko lepší bude, když malému strávníkovi dopřejete třeba tuto sladkou mňamku:

 

Osvěžující broskvový koktejl
Suroviny: 3 broskve, 2 hrnky mléka, 2 lžičky medu

Postup přípravy: Ovoce omyjte, oloupejte, zbavte ho pecky a nakrájejte na drobné kousky. Ty pak vložte do mixéru, přidejte mléko a med a rozmixujte. Hotový koktejl servírujte do vysokých sklenic a ozdobte plátkem broskve. Drink je ideálním občerstvením na různé dětské oslavy!


 



Autor: Vanda Novotná | Fotografie: Thinkstock.com