Rozdíl dětí a dospělých

Uvědomte si, že váš potomek není „malý dospělý“, ale zkrátka dítě, takže některé věci zvládá jinak, než vy. To se týká i stravování - „mrňousové“ mají menší ústa, zoubky i menší žaludek, takže nikdy nemohou tak rychle jíst, jako „dospěláci“. Jejich pohyby bývají topornější a pomalejší, proto není divu, že se často stávají iniciátory různých „nehod“ při stolování. A ještě jedna drobnost: děti jsou daleko citlivější na různé chutě, než vy. Proto slané, kořeněné či přeslazené pochoutky vnímají s nebývalou intenzitou. To je také důvod, proč by taková jídla jíst neměla.


Co jim tedy dávat?

Gró dětského jídelníčku by měly tvořit vitaminy. Jenže údaje v chytrých tabulkách, které doporučují denní dávky v různých miligramových množstvích, jsou pro spoustu rodičů naprosto nepřehledné informace. Vám tedy nezbývá, než tyto věci řešit „od oka“. Než byste ale zkoumali, která potravina obsahuje kolik vitamínů, bude moudřejší se soustředit na její kvalitu. Snažte se dítěti servírovat české ovoce a zeleninu, které bývají „nepřirozenější“, tudíž nemají za sebou dlouhou přepravu a rovněž u nich odpadá „umělé zrání“, jež bývá často podporováno chemicky.


Maso – ano či ne?

Je zdrojem bílkovin, ale co především tělu dodává, je železo. Pokud dítěti dopřejete denně 50g libového masa, je jeho potřeba železa zcela pokryta. I vnitřnosti jsou bohaté na spoustu minerálů, ale mohou zároveň obsahovat i škodlivé látky, takže je raději dětem nedávejte. Odborníci doporučují dětem vařit „bílá masa“, jako je rybí, kuřecí, krůtí, ale především králičí.


Jaké tuky jsou pro děti vhodné?

Tuky se skrývají skoro ve všech jídlech, obzvláště v sýrech, salámech a sladkostech. Proto se snažte je trochu omezit. K připravě pomazánek a při dušení zeleniny, je dobré klasické máslo nebo neztužené margaríny. Na saláty zase použijte oleje lisované zastudena. Pokud rádi pečete, určitě při tvorbě výrobě použijte rostlinná másla.


Mléko jen pasterizované

Mléko a mléčné produkty zajišťují vašemu dítěti vápník, který je důležitý pro stavbu kloubů. Ideální volbou je proto pasterizované mléko s 3,5 % obsahu tuku. Pokud vaše dítě má rádo tučnější věci (hutné pomazánky, sýry atd.), tak raději sáhněte po mléku s obsahem 1,5 % tuků, abyste ušetřili jeho příjem živočišných tuků. A pozor: Trvanlivé mléko svému robátku určitě nekupujte! Je totiž zpracováváno při příliš vysoké teplotě, což má za následek vysoký pokles vitaminů. Můžete ho mít doma jako „nouzovku“, nicméně dejte přednost klasickému pasterizovanému mléku nebo mléku z mlékomatů (toto mléko je čerstvé a přímo od farmářů).


Sýry místo mléka

Nemá váš potomek mléko příliš v lásce? Možná, že mu zachutnají sýry, které mohou tento sněhově bílý nápoj nahradit. Při koupi sýrů dávejte přednost těm plátkovým, s sníženým obsahem soli a tuku. Camembert a sýry typu hermelín obsahují vitamin B. Pokud je zbavíte „kúry“, můžete je svému dítěti rovněž občas dopřát. Co je ale tabu jsou tavené sýry – ty totiž obsahují velké množství soli a fosfátů, které zdraví příliš neprospívají.


Kysané výrobky kupujte bez příchuti

Dobrou variantu, jak do malého strávníka dostat mléko, je kakao a mléčné koktejly. Snažte se je ale vyrábět doma – kupované „mléčné šejky“ jsou příliš přeslazené a pro dítě znamenají více kalorií. Výbornou alternativou jsou rovněž kysané mléčné výrobky, jogurty a kefíry. Při jejich koupi však dejte pozor na obsah tuku, ten by se měl pohybovat mezi 1,5 – 3,5 %. Doporučení: Kysané výrobky kupujte čistě bílé, tedy bez příchutí. Ovoce si tam dodávejte sami a čerstvé.
 

Recept: Sladký tvaroh

Připravte si: 100 g nízkotučného tvarohu, 2 lžíce šlehačky, na špičku nože mleté vanilky , Pokračovat...

Další recepty: Hlavní chod | Salát | PolévkaDezert | Chuťovky | Více...



Autor: Vanda Novotná Zdroj: Dagmar von Cramm: Vaříme pro děti (Ottovo nakladatelství 2003) | Fotografie: www.isifa.com