Kde se vzaly topinambury?

Za pravlast topinamburů (lidově se jim říká židovské brambory nebo jeruzalemské artyčoky) je považována Severní Amerika, často se v souvislosti s touto plodinou hovoří o Mexiku. Zde se používaly jako krmivo pro dobytek a jako zelenina. Do Evropy se mohla dostat až po objevení Ameriky, kdy byla jako první dodána do Francie. Rychle se stala oblíbenou pro své široké použití a rozšířila se i do zbytku Evropy. Po dlouhou dobu soutěžila o přízeň s bramborami, které ale koncem 18. století nadobro zvítězily.

V současné době zůstává i nadále největším evropským producentem topinamburů Francie. V ČR probíhal několikrát pokus o velkoplošné pěstování této plodiny za účelem výroby umělého sladidla pro diabetiky. V současné době zůstává pouze doménou zahrádkářů. V zahraničí se používá pro rekultivaci půdy, ale také na výrobu plastu a lihu.

Květ topinambury hlíznaté připomíná malou slunečnici. Klikněte pro zvětšení! Hlíza topinamburu připomíná artyčok. Klikněte pro zvětšení!

Jsou plné vitamínů

Topinambur je tak jako většina zeleniny, z 80% voda. Dále obsahuje uhlohydráty, bílkoviny a minimum tuků. Jsou přirozeným zdrojem vlákniny, esenciálních aminokyselin, vitamínů a minerálních látek. Obsahují kyselinu jantarovou, mléčnou, jablečnou a citrónovou. Z minerálních látek obsahují zejména draslík, hořčík, vápník a fosfor. Dále zdraví prospěšné železo, křemík, mangan, zinek a sodík. Z vitamínů jde zejména o provitamin A, a dále další vitamíny z řad B, D, H a C.

Pomáhají diabetikům

Nejvíce je topinambur vyzdvihován z dietního hlediska, zejména pro osobám postiženým cukrovkou totiž může přinést jistou úlevu. Topinambur obsahuje zhruba 15% uhlohydrátů, konkrétně polysacharidu zvaného inulín – ten dokáže snížit hladinu cukru v těle obdobně jako lidský inzulín. Proto je vhodný i při jiných dietách.Dále topinambur čistí střevo, neboť žaludkem i tenkým střevem prochází po požití nezměněn, k rozkladu dojde až ve střevě tlustém. Pomáhá také při revmatismu, dále při otocích a celkově při potřebě odvodnění organizmu vzhledem k vysokému obsahu draslíku. Vědecky jsou ale dokázány i další pozitivní dopady topinamburů na zdraví – jako je redukce hladiny cholesterolu, regulace krevního tlaku, detoxikační účinky jater a ledvin, ateroskleróza, dna jakož i dlouhodobá ochrana proti stresu. V souvislosti s nástupe zájmu o bio potravu, roste i poptávka po topinamburech.

Polévka z topinambury vám zachutná! Klikněte pro zvětšení!Jak na ně v kuchyni?

Užití topinamburu je velmi široké a to zejména proto, že je lze konzumovat jak za syrova, tak za tepla. Při příprava pokrmů z topinamburů je nutno počítat s jejich nasládlou chutí, kterou mnozí považují za lehce oříškovou příchuť. Hlízy očistíme kartáčkem a buď konzumujeme celé, nebo je strouháme a mícháme s jinou zeleninou, popřípadě vaříme, dusíme, smažíme či zapékáme. V odšťavňovači je možné také připravovat šťávu z topinamburů a třeba mrkve. Za syrova je vhodný do salátů, kde může nahradit svým způsobem ředkvičku, neboť se stejně jako ona řadí mezi první jarní zeleninu. Za tepla je nejsnazší využití topinamburů jako příloha k jídlům, kdy mohou plně nahradit brambory.Pro zkušenější kuchaře doporučujeme recepty na výborné omáčky.

Náš tip: uvařte si


Text: Zuzana Veselá
Foto: www.af.mendelu.cz, http://amapbelledemai.blogspot.com, http://www.cavolettodibruxelles.it